Qyla Husna's Stories ;
ENTRY ABOUT LINKS STUFFS FACEBOOK TWITTER ASK.FM NEWER OLDER FOLLOW
Gadis 'Nerd' dan Gadis Cantik
Thursday 30 January 2014 - Permalink - 1 Comments

'Sha! Bangun! pukul berapa kamu nk bgun nie??' Seperti biasa, rutin harian ku berjalan seperti biasa. Tiada yg luar biasa pun. Entah kenapa hatiku berasa sedih, tiba2 peristiwa 'pahit' aku terkenang semula..

"Berangan apa tu? Ish budak bertuah nie, cepat siap nanti lambat!" omel ibuku. 
"Ye mak, Sha nak siap lah nie, mak, kirim slam kat mak cik tau' kebetulan mk cik dtg melawat kami dari Johor. 
"Ye, ye, hormat cikgu kat skolah, belajar rajin2 tau' pesan ibuku seperti biasa sebelum pergi ke skolah lantas tgn ibuku icapai lalu disalam dan dicium oleh bibirku yg merah bak ros yg mekar, ceh prasan!

-Ketika di skolah-

'Sha, kau tgk budak tu, diam jer, dh berapa minggu kita dh skolah tapi tak ada siapa pun dia tgur, kita je yg kna tgur dia' kata rakanku, Amilia
'Dia x biasa lagi kot, lagipun dia kan bru masuk sni, kita bgi je msa kat dia' jawabku dgn sebuah senyuman yg ikhlas buat kawanku, ceh, ikhlaslah sgt~
'Kau ingat kau tu bagus sgt? Kau tunggulah nanti aku balas dendam' Alia bermoolog di dlam hati sambil matanya merenung Sha tanpa disedari leh Sha sendiri.

-Dalam Kelas-

Seperti biasa apabila guru tidak masuk ke kelas, aku akan bersembang dgn kwan baik ku, pelbagai topik yg kami bincangkan, artis, kpop, lagu dan lain2. Tiba2 mata aku terpndang Alia yg sdg sibuk menelaah buku, lalu aku bercdg utk merapatinya.

'Hai Alia, rajinnya kau, aku suka tgk kau baca buku' kataku dgn senyuman.
'owh ye.. ke.. ' katanya gagap
'Maaf, aku ganggu kau baca buku kan, Sorry sgt2. Aku igtkan nak jdi lebih rapat dgn kau...' kataku
'Eh tak adelah, cuma aku x prnah berckap dgn org sgt dulu..' katanya lagi
'Kau boleh jdi kwan aku, kita blajar sma2, mkan sma2, nak tak?' blasku dgn senyuman yg lebar
'kau msuk juga dalam perangkap aku,' Tiba2 aku perasan Alia tersengih-sengih.
'Knp?' ' 'Tak ade apa'

-Beberapa minggu kemudian-

'Wei Sha, aku perasan kau asyik berkepit je ngan minah tu' kata Amilia dgn muka yg menjengkelkan.
'Tak baik kau ckap mcam tu, dia ade nmalah, lagipun kitaorg dh berkwan baik'
'Apa?! Kau biar betul??' 'Yelah, aku seriuslah nie' jawabku selamba.

'Err Sha,' pggil Alia. 'Ye? Knp?' tnyaku.
'Boleh tak kau tolong aku ambil dompet aku kat kelas? Aku tertinggal tadi, lagipun aku nak cepat nie' beritahuya. 'Ok, biar aku ambilkan' kataku lantas aku pergi ke kelas utk mengambil dompetya seperti yg dimintanya tdi. Tiba2 'Cikgu, dialah yg curi duit sya, sya x sgka ckgu, anak murid ksayangan cikgu buat perbuatan terkutuk ini' kata Alia selamba. 'A..p.. Apa? Apa yg kau ckapkan nie?' kataku smbil melihat isi dompetnya, kosong! 

'Cikgu, bkan sya yg curi duit dia cikgu, Demi Allah!' kataku mengharapkan kepercayaannya. 'Tapi kami dh lihat semuanya', kata cikgu. 'Tapi..' belum sempat aku mghbiskan kata2ku, sudah dipotong.
'Dh buat slah tu, mengaku je lah, hipokrit punya perempuan, kata Alia dgn muka pnuh sinis. Tiba2 hatiku berasa panas. ' Ini kerja kau kan? Apa salah aku? Bkan ke kita berkwan baik?' kataku hmpir menangis kerana begitu kecewa.

'kawan baik tak kwan baik, kau sebenarnya nak berkwan dgn aku sbb nak buli aku kan? sebelum kau buli aku, biar aku buli kau dulu' katanya 'Sudah Alia. Tasha, ikut sya ke pejabat sekarang!' kata cikgu. 'Baik cikgu'. Aku smpat menoleh ke blakang dan melihat Alia mentertawakanaku dan membuat wajah yg sinis sekali. Hatiku berasa panas.

Selepas kejadian tersebut, tiada sesiapa pun yg hndak berkwan dgnku. Aku di perli dpan2 mlah ada juga yg memaki hamun ku. Jawatanku sebagai Ketua Pngawas dilucutkan dan Alia menggantikan tempatku. Ibu bapaku merasa amat kecewa dgnku dan wang saku ku disekat oleh ayahku.
'Kau tidak akan mendapat wang saku sehingga kau minta maaf blik dkat Alia!' kata2 ayahku msih ku igt, Aku terpaksa mengumpul wang belanja sendiri ataupun tdak perlu makan pada waktu rehat. Apa salahku? Buat apa aku mahu minta maaf jika itu bukan slahku?

'Sha, hrini kau bertugas! kemas kelas cpat!' arah rakan sklasku. 'B.. Baiklah' Sdg aku mengmas kelas, tba2 sekumpulan org menyerbuku. ' Ini mesti kerja dia! Aku thu' kata slah seorang drpd mreka. Tba2 cikgu disiplin muncul. 'Tasha, btul ke awak yg mecuri duit kelas?' tnya cikgu dgn muka yg serius.
'Mana ada cikgu? jawabku. 'Tipu! penipu! cikgu, apa kata kita selongkar beg dia?' cikgu memita izinku utk selongkar begku. ' Tak apa cikgu, klau itu yg membuktikan sya slah atau tidak' kataku

'Cikgu! ni ha! kata slah seorang drpd mreka. Wang bernilai RM150  hsil kutipan utk kelas berada dlam begku yg aku sndiri tdak thu. 'Hukum dia cikgu! kata mereka. 'Sya tak tahu apa2 cikgu, betul' kataku hmpir mnangis. Tiba2 ada suara yg sdah lma aku tdak dgr bersuara. ' Apa kata kita buang je dia dri skolah?' kata Alia pnuh snis yg ckup membuat akupatah hati. ' Apa salah aku Alia? Apa??!' kataku x puas hati. Dia diam dan x mempedulikan pertanyaanku. 'Baiklah, Tasha, sya akan memberikan surat amaran pertama buat iu bapa awak!' 'Tapi cikgu..' ' tak ade tapi2 !'

Kakiku dilibas oleh tali pinggang ayahku berkali, terdapat bekas2 tetapi tidak sesakit bekas hatiku ini. Aku menangis sepuas-puasnya dan berdoa kpd Allah agar aku dpat berthan menghadapi ujian drpd Allah ini. Keesokan harinya hariku bertukar menjadi derita dan siksa. Aku dibuli oleh rakan2 ku,. Ada yg memukul ku, ada yg meolak ke shingga jatuh dan membuatkan kepala aku berpinar-pinar dan aku perasan ada secalit cecair pekat berwrna merah di atas dahiku. ' Darah?!' aku berlari ke tandas dan membasuh luka tersebut.

Di rumah kpala aku berpinar-pinar lgi.Aku mengambil keputusan utk pergi ke klinik. 'Apa?! doktor serius ke?' kataku sayu. 'Ye cik, cik disahkan mengidap drah beku, pembendahan perlu dilakukan segera kerana agak srius darah beku dkat kepala cik' kakiku terasa lemah dan aku rsa tiada harapan lagi untuk hidup. 'Jgn risau cik, jika kita berusaha, insyaAllah berjaya' kata doktor itu memberi smangat.
' Saya perlukan msa doktor,' kataku. 'Baiklah tapi kmi mahukan keputusan cik dgn kadar yg segera' 

Mcam mna aku nk bgithu mak dan ayah? Bkan ke mreka bncikan aku? Ya Allah, kau kuatkanlah hambamu ini..

Aku menjalankan rutin harianku seperti biasa. Tiada siapa yg thu tntg penyakitku ini. Mreka x perlu thu, aku x pnting pun, bgi mreka, aku mati lgi bgus.. Ketika balik dri skolah, aku terlihat seorang permpuan hmpir dilanggar ole sebuah lori, kakiku lantas mengatur lgkah dgn laju kerana aku mrupakan atlet lari di skolah ku. Aku menolak tubuh permpuan itu tetapi aku tdak dpat menyelamatkan diri dan POOOOOOOOOOOMMM!` aku tidak sdarkan diri selepas itu. Tasha! kedengaran suara yg aku knal sgt dan rindu mmanggil namaku..

'Apa?! Doktor tipukan?' kata ayah Tasha dgn sesalan yg amat sgt' 'Ye encik, kmi perlukan persetujuan drpd encik utk melakukan pembedahan itu, lagipun mangsa kehilangan byk drah dan kmi kekuranga tabung drah. drah O susah dan prosedur yg lama perlu diambil utk meminta tabung darah drpd phak hospital lain. Jadi sesiapa yg boleh derma, sila ikut sya' kata doktor tu dgn serius. 'Saya boleh' kata Alia. ' Awk biar betul? kata ayah Tasha.
'Ye pk cik, drah sya sma jnis ngan dia' katanya. 'Klau begitu, sya pun' kata cikgu disiplin skolah, Cikgu Khairi. 'Baiklah, pernderma darah, sila ikut sya' arah doktor itu.  Sdg proses pembedahan dan pemindahan dilakukan, Alia menyusun beg skolah aku yg diseliputi darah, tba2 ia terjumpa buku diari kcilku yg bertulis 

Knp bila aku pndang Alia, aku rsa mcam kitaorg dh lma knal? Aku ingin mendekatinya dan berkawan dgnnya. Tapi knp dia sggup tuduh aku? Apa salah aku? klau aku ade salah tolong maafkan aku.. Aku x mahu bergaduh ngan kau sbb aku sygkan kau sgt2, Aku x sggup balas blik sbb aku rsa mcam dh lma knal kau. klau aku pergi awal, maafkan aku, maafkan Sha mak, ayah maafkan Sha, Sha mmg anak yg x guna.. Sha dh kcewakan mk dan ayah, Sha hrap pemergian Sha dpat mengurangkn rsa malu mndpat anak mcam Sha dan hidup mk dan ayah akn lgi tng, Sha janji x nak ssahkan mk dan ayah dh, Halalkan mkan minum sha , mk, ayah. Jasa mk dan ayah akan slalu Sha kng smpai bila2
'Pk cik, Mk cik! jerit Alia lalu memberikan buku diari kecil tersbut kpd mreka. maafkan Alia mk cik, Sha x slah, ini semua slah Alia, Alia yg tuduh dia. Bergenang air mata ayah dan ibu  Tasha apabila mndgrkan itu, cikgu pun terkejut. 'Apa?! jdi betul yg dia x berslah?!' Alia hnya mampu mengangguk, Ya Allah..

Pembedahan dan pemindahan darah memakan msa berjam-jam dan akhirnya berjalan dgn lancar. Alhamdulillah.. rmai rakan sekelas Tasha dan Alia dtg menjenguk. Tasha sdah pun sdarkan diri tpi keadannya msih lemah. " Mak, ayah, maafkan Sha. Alia, maafkan aku... semua bergenang air mata.. "kamu x salah, buat apa kamu nak minta maaf?' 'Sha... Sha' 'Dah2, rhat secukupnya kata cikgu. 'Tasha, knp kau x ckap yg kau tu Sha ha? 'Apa mksud kau? 'Kau igt x? kita dulu kwan baik sjak skolah rndah tpi aku berpindah wktu drjah 6, maafkan aku, '  "mcam mna kau boleh thu?' Aku tgk diari kau dan ada terselit gmbar kita wktu kecik2' "ptutlah aku rsa mcam dh knal kau lama' 'ye, maafkan aku, aku janji kita akan bersahabat smpai JANNAH insyaAllah.' semua disitu turut bergenang air mata dan saling meminta maaf. Sekarang kita perlu buka buku baru....... TAMAT